Po vlažném nástupu v posledních 15 letech to na první pohled vypadá, že budoucnost autoprůmyslu je v elektromobilech. Tesla je miláčkem – médií i velkého počtu zákazníků. Norsko hlásí velký nárůst elektromobilů a automobilky se překřikují v prohlášeních, kolik procent z jejich produkce budou tvořit elektromobily po roce 2020. A odhady to nejsou střídmé.
Zde je nutné nejdřív vysvětlit pojmy. Na trhu jsou v podstatě tři úrovně aut využívajících elektrický pohon. Vcelku běžné jsou hybridy, které jsou na trhu nejdéle. U nich však elektromotor jen pomáhá a nelze je nabíjet přímo ze zásuvky. Příklad? Toyota Prius nebo levnější Toyota Auris. Pak jsou zde tzv. Plug-in hybridy. Ty mají spalovací i elektromotor a lze je nabíjet ze zásuvky. Dojezd na elektřinu se u nich počítá na nízké desítky kilometrů.

Čistých elektromobilů je na trhu stále jen pár. Hitem jsou Tesly, které ale mimo USA a země, kde jsou značně zvýhodněné (zadotované), patří mezi nejdražší auta. Pak je tu lidovější Nissan Leaf a nebo Renault Zoe. V posledním případě v zajímavém režimu nižší prodejní ceny, ale zároveň měsíčního poplatku za pronájem akumulátorů. A několik dalších modelů, rozhodně to ale není masová záležitost, navíc se ceny pohybují od 750 000 korun výše.
Elektromobil – Wikipedie
Elektromobil ( elektrické vozidlo – zkratka EV; někdy též bateriové elektrické vozidlo – BEV) je automobil na elektrický pohon. Je poháněn elektromotorem a jako zdroj energie využívá obvykle akumulátor, který musí být před jízdou nabit a hlavně na jeho kapacitě závisí dojezdová vzdálenost elektromobilu.
Přednosti elektromobilů jsou zřejmé. Emise, které nepřímo samozřejmě produkují i čistě elektrická auta, jsou v jejich případě centralizované do místa výroby a v mnoha případech je elektřina zelená (vítr, slunce a řekněme jádro). Provoz je výrazně levnější než u spalovacího motoru, elektřina je levnějším „palivem“. Elektromobily jsou i spolehlivější, část techniky je jednodušší než u klasických aut.
Pak tu máme nevýhody. Baterie jsou drahé, až skončí jejich životnost, tak náhradní stojí jako malé auto. Vysoké pořizovací náklady jsme již zmínili a také je tu omezený dojezd. Ten se sice v posledních letech zvyšuje na stovky kilometrů, přesto je to omezující faktor použití. Na dlouhé trasy se prostě elektroauto nehodí. Ovšem je tu jeden zásadní problém, který je aktuální již dnes a ani do budoucna není šance, že by se ho podařilo výrazně eliminovat.

Pokud jste tipovali dobíjení, tak jste tipovali správně. To je totiž zásadní problém. Kdo má rodinný dům a za den se pohybuje primárně po okolí, tak mu dojezd 200 kilometrů bude stačit. Prostě si přes noc doma dobije. Buď neefektivně z obyčejné zásuvky a nebo si nechá dodělat rychlonabíječku. Což sice není zadarmo, ale je to možné. Před domem, v garáži, nebo v plotě. Případné dobití v terénu je řešitelné. Míst je sice stále málo, ale jsou. Při dobrém plánování cest to lze vyřešit.
Jenže ve vlastních domech žije jen menší část obyvatel: Česka, Německa, Polska a vlastně ve většině Evropy. Což je pro elektromobilitu fatální problém. Jak vytvořit nabíječky pro činžovní dům? Třeba pro 30 aut? I kdyby to byla novostavba a obyvatelé by parkovali v garáži, tak bez potřebné přípravy při stavbě by chyběla kapacita sítě přivedená do domu. Ale to je stále nějak řešitelné.
Ovšem moderních domů s vlastními garážemi nebo venkovním stáním je málo. Většina motoristů parkuje na veřejných komunikacích. Často dost na divoko, míst je málo. A jak k nim přivést elektrické zásuvky? Ke všem, nebo alespoň k polovině? Neřešitelný problém. Za prvé, velmi drahý, který by musel zafinancovat stát a náklady by se pohybovaly v miliardách. Za druhé, prostě není místo.

Fantasie se snadným připojením z veřejného osvětlení je možná jako řešení pro pár aut. Ale ne pro masovou elektromobilitu. Sloupů není tolik a ne vždy je připojení k nim dostatečné pro odběrně tak náročnou činnost jako je nabíjení aut. Navíc v mnoha ulicích sloupy vůbec nejsou, světla jsou přidělaná jinak.
Z výše uvedeného vyplývá, že zásadní rozvoj elektromobility naráží na tak marginální problémy, jakými je dobíjení. Ano, v daleké budoucnosti to půjde třeba bezdrátově přes nabíječky v silnici, ale to je záležitost pro polovinu století, ne pro příštích deset let.
I proto je jasné, že budoucnost automobilismu je stále i v tradičních pohonech. Elektromobily není třeba zatracovat, ale ani je glorifikovat. Jednou mohou být dominantní, případně je doplní třeba vodíková auta. Ale bude to trvat.
[external_links]